torsdag 18. september 2008

Språkdebatt

Den nyeste oppgaven i norsken skal være en diskusjon i klassen der hver av elevene er forskjellige historiske personer fra 1800 til 1900 tallet. Jeg har da satt meg opp som Welhaven.
Mitt hoved syne her er at det er alt for mye styr å skulle begynne å finne opp et nytt språk. Jeg synes vi burde gjøre det på den mer lettvinte måten. Nemlig bare å beholde det språket vi allerede har. For det er vel ikke tvil om at det er nok språkforvirring fra før av, om vi ikke skal finne på enda et språk!

Vi bruker allerede det danske skriftspråket, og jeg mener det fungerer helt greit. Det største problemet vi har med det danske skriftspråket er nok at folk ikke er sikre på om det er det vi skal "gå for". Hvis vi bare bestemmer det en gang for alle, at det er dansken vi skal ha, så kommer det til å gå så mye bedre, og vi slipper å være et nytt språk å bruke masse krefter på å utvikle dette.

En annen positiv ting med å beholde dansken er det kulturelle mener jeg. Det er ikke til å legge skul på at vi ikke har så mye kultur å skryte av hvis vi mister dansken vår også. Det er et språk med kulturer, noe vi trenger her i Norge. Og det er ikke slik at vi kommer i union med Danmark igjen, bare fordi vi låner språket deres.

Ingen kommentarer: